ייעוץ לפני חקירה - החשיבות בהתייעצות עם עורך דין טרם חקירה במשטרה

החשיבות של ייעוץ לפני חקירה

מפגש עם המשטרה - גם בתור הצד המתלונן - יכולה להיות חוויה מאוד לא נעימה.

בין אם בגלל שאדם בא להתלונן על דבר שקרה לו, ובין אם זה בתור עד, או במקרה הגרוע יותר, בתור חשוד.

כאשר נקרא אדם לחקירה בכדי למסור גירסא למשטרה, לדבריו חשיבות מכרעת שכן אם יובנו דבריו לא נכון, או ימסור דברים לא נכונים בשל רצונו להסתיר דבר מה אחר, עשוי הדבר להוות שיבוש בחקירה ואף לפגוע בו בהמשך הדרך.

אם אדם נקרא כחשוד, על החוקר להזהירו תחילה כי הוא נחקר כחשוד וכי קמה לו הזכות להיוועץ עם עורך דין.

במידה ויוותר על זכותו זו, יכול החוקר להמשיך ולחקור אותו ולהשתמש בכל המידע שינתן בחקירה בהליך הפלילי.

במידה ולא יוותר על זכותו להיוועץ עם עורך דין, ויבקש לדבר עם עורך דין קיימות בפניו שתי אפשרויות: הראשונה, היוועצות עם עורך דין של הסניגוריה הציבורית המשמש תורן. השניה, פניה לעורך דין פרטי המתמחה בתחום הפלילי.

בשלב זה, יש חשיבות מכרעת לדברים הנאמרים - או לא נאמרים - בעת החקירה. כל מילה מובילה את החקירה למקומות אחרים. בלימודי משפטים מספרים תמיד על החשוד שלא רצה לספר שבעת השוד בעצם היה עם אישה אחרת שאינה אישתו, שכן לא רצה שתגלה שבגד בה. מצב זה לא מופרך כלל וכלל, והוא חוזר על עצמו מספיק פעמים בכדי שילמדו אותו אף בבית הספר למשפטים.

תחשבו על אותו חשוד, שממשיך להיות חשוד, ואף עשוי להיות מוגש נגדו כתב אישום, וזאת כאשר לא עשה דבר, כי לא היה מוכן למסור גירסא אמיתית באשר למקום הימצאו בעת ביצוע העבירה.

לאחר השיחה, חשוב  שעורך הדין יגיע בעצמו ויפגוש את החשוד פנים אל פנים. יראה את הלקוח, ייפגש עימו, יחווה דרכו את המצב לאשורו, וייתן ייעוץ בהתאם.

על כן, חשוב במיוחד להיוועץ בעורך דין, המתמחה בתחום הפלילי טרם תחילת החקירה - ועוד יותר חשוב, לתת לעורך הדין גירסא אמיתית של הדברים.